بگذارید قبل از اینکه به سراغ تعریف بازاریابی چریکی (یا همان بازاریابی پارتیزانی) برویم، یک داستان را برای شما داستان کنیم:

سرقت تلفن به اتفاق احد از دشواری ها اصلی در رومانیا است. در حقیقت، آمارگرفتن اثر می‌دهد که هر دو دقیقه، یک گوشی موبایل در این مملکت یده می‌شود. البته، مردم این کشور می‌توانند گوشی‌های خویش را در مقابل ی بیمه کنند، اما بسیاری فکر می‌کنند که نیازی به این شغل ندارند. برای حل این مساله، احد از این شرکت‌های بیمه به اسم وودافون، کیف‌قاپ‌هایی را استخدام کرد لغایت اهمیّت بیمه شدن گوشی را جدی‌تر به مردم نشان دهد - البته نه با یدن گوشی آنها، بلکه با انداختن تراکت‌هایی در کیف و جیبشان که روی آنها نوشته بود "یدن گوشی شما ساده است. تلفن خود را در وودافون بیمه کنید."

هر چند این، یک تاکنیک غیر متعارف تبلیغاتی بود،شرکت آوش تک اما مطمئناً توانست توجه مخاطبان خود را بدست آورد و کمپانی وودافون را شناخته‌تر کند. چرا؟ چون مخاطبان از این روش تبلیغاتی وودافون غافلگیر می‌شدند و احتمال اینکه گوشی خویش را بیمه کنند افزایش می‌یافت. به علاوه، به بردباری بسیار این حکایت را برای دوستان خود نقل می‌کردند. این اساس بازاریابی چریکی است. استراتژی‌هایی که از مدل‌های سنتی بازاریابی فرمانبرداری نمی‌کنند و مخاطبان را به روش‌های غیر عادی‌تر تحت کارایی پیمان می‌دهند.

نمونه بازاریابی چریکی

بازاریابی پارتیزانی چیست؟

بازاریابی پارتیزانی یا بازاریابی چریکی که در انگلیسی به اسم گوریلا مارکتینگ (Guerrilla Marketing) شناخته می‌شود، یک استراتژی تبلیغاتی نامتعارف است که سعی می‌کند با حداقل هزینه مالی، بیشترین بازخورد را داشته باشد. ولی چقدر ناچیز هزینه؟ خب، آنقدری کم هزینه که در ادبیاتِ مدیریت بازاریابی، از بازاریابی چریکی به عنوان بازاریابی بدون هزینه (مالی) نیز نام دستگیر می‌شود. چرا؟ چون از شما دعوت می‌کند که وقت، انرژی و (به خصوص) تخیل خویش را صرف تبلیغات کنید و فقط با پول به تعقیب جذب بیننده نباشید.

اساس بازاریابی چریکی، همانگونه که از نام آن پیداست، همانند تاکتیک جنگ چریکی (یا گوریلا وارفر) است. همان گونه که حد می‌دانید، سربازها در جنگ‌های چریکی یا نامنظم، از حرکات غیرقابل‌پیشبینی و غافلگیرکننده برای شکست دشمن کاربرد می‌کنند. برای مثال، در مسیر جنبش نیروهای دشمن، کمین می‌نشینند یا در نیمه‌شب، به اردوگاه دشمن شبیخون می‌زنند.

بازاریابی پارتیزانی برای نخستین بار در سال 1984 و با یک کتاب ساده به قلم لِویسون به جهان شناسایی شد. ولی در حال حاضر بیش از 35 کتاب، یک اتحادیه، یک سایت غنی با خبرنامه، فایل‌های صوتی تصویری بسیار، سازمانی مشاوره‌ای، ستون‌هایی در رومه‌های بین المللی، مجلات، اینترنت و همایش‌ها و سمینارهای مختلف در بسیاری از کشورها در باره این طریق بازاریابی و نمونه‌های گوناگون آن هستی دارد و البته همچنان منابع آن با سرعت بالایی رو به پیشرفت و گسترش است.

جی کانرد لویسون، پدر بازاریابی چریکی، این استراتژی را اینگونه توصیف می‌کند:

تعریف بازاریابی از نگاه والد بازاریابی چریکی

روحیه و ماهیّت بازاریابی چریکی همواره یک چیز است: دستیابی به هدفهای متعارف همانند فایده و جلب رضایت مخاطب، با به کارگیری روش‌های غیر متعارف و با سرمایه‌گذاری بر روی انرژی، به جای پول.

چرا بازاریابی چریکی تا این مرز موفق بوده است؟

حال شاید بپرسید که چرا بازاریابی چریکی لغایت این مرز مورد توجه کسب و کارهای کوچک (و البته بزرگ) پیمان گرفته است. انگیزه ها بسیاری می‌توان برای محبوبیت این طریق بازاریابی پیدا کرد.

همانطور که دیدیم، بازاریابی چریکی به راحتی قابل پیاده‌سازی بوده و خرج مالی آن بسیار زیر است. با اینحال، می‌تواند یک تاثیر قابل توجه در مخاطب داشته باشد و برند را به شکلی جذاب و خلاقانه به مشتری شناسایی نماید. دقیقاً به خاطر همین ویژگی‌ها بوده که این شیوه بازاریابی، لغایت به امروز، توانسته موفقیت‌های بسیاری را برای کسب و کارهای حقیر در جای جای جهان به همراه داشته باشد.

البته شکی نیست که شرایط فعلی اقتصاد جهانی نیز در محبوبیت بازاریابی چریکی نقشی کارساز داشته است. هزینه‌های تکنولوژی روز به روز کاسته می‌شود و محبوبیت آن، روز به روز، افزوده. دولت‌ها نیز در حال ارائه تسهیلات بیشتر به کسب و کارهای کوچک هستند لغایت فرصت رشد آنها را فراهم کنند و از آن طرف، قوانین بیشتری برای کسب و کارهای کبیر وضع می‌کنند. نکته آخر اینکه آگاهی مردم رو به پیشرفت است و دیگر کمتر از قبل ساده مرد نام برندها را می‌خورند. نتیجه تمام این موارد آن بوده که فرصت بی‌سابقه‌ای برای ترقی کسب و کارهای کوچک به وجود آید و گواه افزایش تصاعدی تعداد آنها باشیم.


akhbar tecnolozh9 بازاریابی ,چریکی ,یک ,کارهای ,گوشی ,کسب ,بازاریابی چریکی ,کسب و ,و کارهای ,بازاریابی پارتیزانی ,خویش رامنبع

گوشی دو نمایشگره ۵۲۹ دلاری به بازار آمد

آزرا پوست انداخت؛ رونمایی از هیوندای آزرا ۲۰۲۰ فیس‌لیفت

اسپیکر سیری وارد مرحله تولید شده است

پشتیبانی از ویندوز ۱۰ موبایل فردا رسما پایان خواهد یافت

ساعت هوشمند Honor MagicWatch 2 با عمر باتری ۱۴ روزه رونمایی شد

در دسترس بودن Galaxy Fold با قیمت 1980 دلار در 26 آوریل

آیا گلکسی فولد از سامسونگ اس 10 سبقت می گیرد؟

مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین جستجو ها

تدریس خصوصی سواد آموزی و معلم خصوصی سواد آموزی مقالات طراحی سایت مهاجرت به استرالیا فروشگاه معرفی اجناس پاركت لمينت ساخت ویلا تنهایی سبحان سریال دانلود ای تی ابزار Will08ysnu1j home